Kün: Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi <p><em>Kün: Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi</em>, edebiyat ve kültür üzerine nitelikli bilimsel yazılar yayımlamayı ve yenilikçi tartışmaların adresi olmayı hedefleyen, dijital, açık erişimli, hakemli, çift dilli, uluslararası bir yayındır. <em>Kün</em>, önceliğini Türk edebiyatı ve kültürünü konu edinen yazılara vererek, bu alanlarda çalışan yerli ve yabancı araştırmacıların bir araya gelip düşünce üretebilecekleri uluslararası bir platform oluşturmayı hedefler. Bununla birlikte, derginin sayfaları, edebiyat ve kültürle ilgili kuramsal, disiplinler arası veya karşılaştırmalı her konuda araştırmaya açıktır. İngilizce ve Türkçe yazı kabul eden dergi, Yaz (Haziran) ve Kış (Aralık) sayıları olmak üzere yılda iki kez yayımlanır. Ayrıca, her yıl bir özel sayı çıkarılması planlanmaktadır. <em>Kün</em>’ün kapsamında özgün bilimsel makaleler, derlemeler, eleştirel denemeler; makale çevirileri; yayın, yapıt ve gösterim incelemeleri yer almaktadır.</p> tr-TR kundergisi@kapadokya.edu.tr (Yusuf Gökkaplan) kundergisi@kapadokya.edu.tr (Yusuf Gökkaplan) Mon, 30 Dec 2024 11:44:18 +0000 OJS 3.3.0.5 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Cumhuriyet’in 100. Yılında Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri Prof. Dr. Hülya Eraydın Argunşah Armağanı https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/89 <p class="p1"><em>Çetindaş, D., Oylubaş Katfar, D., Sayak, B. editörler. Cumhuriyet’in 100. Yılında Yeni </em><em>Türk Edebiyatı İncelemeleri Prof. Dr. Hülya Eraydın Argunşah Armağanı. Nevşehir: Kapadokya </em><em>Üniversitesi Yayınları, 2024.</em></p> Hanife Şahin Telif Hakkı (c) 2024 Hanife Şahin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/89 Mon, 30 Dec 2024 00:00:00 +0000 Pelin Seçkin, Söz Uçtu Yazı Kaldı “Şecere-i Terākime’de Edim Bilimsel Bir İnceleme" https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/88 <p class="p1"><em>Özdemir, Merve Özde. Söz Uçtu Yazı Kaldı “Şecere-i Terākime’de Edim Bilimsel Bir </em><em>İnceleme”. İstanbul: Kesit Yayınları, 2023.</em></p> Merve Özde Özdemir Telif Hakkı (c) 2024 Merve Özde Özdemir https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/88 Mon, 30 Dec 2024 00:00:00 +0000 Şeyh Galib’in, Hayrâbâd Eleştirisine Analitik Bir Yaklaşım https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/81 <p>Şeyh Galib (öl.1799) <em>Hüsn ü Aşk</em> adlı mesnevisinin “Der beyan-ı sebeb-i te’lif” bölümünde, bir mecliste Nâbî’nin (öl. 1712) <em>Hayrâbâd</em>’ının abartılı biçimde övüldüğüne tanık olduğunu belirtir. Şeyh Galib’e göre, Nabi’nin son mesnevisi olan <em>Hayrâbâd</em>’a övgü, mecliste bulunanlarca öyle ileri götürülür ki, onlara göre, söz konusu yapıta eşdeğer bir mesnevi yazılması asla mümkün değildir. Şeyh Galib onların bu sözlerini, kendisine bir sınanma çağrısı olarak alımlar. <em>Hüsn ü Aşk</em> bir anlamda mecliste bulunanlara yanıt ve <em>Hayrâbâd </em>yazarıyla da bir hesaplaşma metni olarak değerlendirilebilir.</p> <p>Nabi’nin 1705 yılında tamamladığı <em>Hayrâbâd</em>, Feridüddin Attâr’ın <em>İlâhinâme</em> adlı yapıtındaki <em>Fahreddîn-i Gorgâni ile Sultanın Kölesi</em> adlı hikâyesinden yola çıkar. Nâbî, Attâr’ın hikâyesini eklemelerle sürdürür ve kurguladığı olay örgüsüyle farklılaştırır. Anlatısal ve kurgusal açıdan başka bir bağlama bürünen hikâyenin iletisi Nabi’nin bakış açısı doğrultusunda değişir<em>. </em>Nâbî, Attâr’ın kısa tasavvufi içerikli anlatısını mesneviye dönüştürerek türsel açıdan da değiştirir. Klasik mesnevi geleneğine uygun biçimde düzenlenmiş <em>Hayrâbâd,</em> eylem planı, karakterleştirme ve ileti bakımından döneminin en yetkin yapıtlarından biri olarak kabul edilir.</p> <p>Şeyh Galib, <em>Hayrâbâd’ın </em>&nbsp;Attâr’ın <em>Fahreddin-i Gorgâni ile Sultanın Kölesi</em>’ hikayesinin &nbsp;taklidi olduğunu vurgular ve ardından yapıta bir dizi eleştiri getirir. Şeyh Galib’in eleştirisinin temelinde <em>Hayrâbâd</em>’ın özgün olmadığı düşüncesi vardır. Bununla birlikte Nâbî’nin Attâr’ın hikâyesini dönüştürmesini de hoş karşılamaz. Bu yazı kapsamında, Şeyh Galip’in <em>Hayrabad</em>’a getirdiği eleştiriler analitik bir yaklaşımla değerlendirilmeye çalışılacaktır.</p> Neşe Yurdal Telif Hakkı (c) 2024 Neşe Yurdal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/81 Mon, 30 Dec 2024 00:00:00 +0000 Irk Bitig'de Hayvan Sembolizmi https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/82 <p>Merak, insanoğlunun karşı koyamadığı duygulardan bir tanesidir. Geçmişini hatta yaşadığı anı bir kenara bırakıp geleceğe odaklanan insan,&nbsp; merakını giderebilmek için yarına dair bilgi verebilecek çeşitli pratikler geliştirmiştir. Bu pratiklerden biri ve en eskisi geleceğe dair kehanetler sunan fal baktırmadır. Geçmişi insanlık tarihi kadar eski olan fal, hemen her toplumda ihtiyaç duyulan ve varlığını devam ettiren bir uygulamadır. Bilinmeyeni merak eden insan, yarının kendisine ne getireceğini öğrenmek için çeşitli fal pratiklerine ve falcı denilen kişilere başvurur. Kahve, çay, el, yıldız vb. pek çok çeşidi bulunan, zamanın akışına ayak uydurarak popüler kültürün ve dijitalleşen dünyanın etkisiyle kafelerde fal bakan kişilerden cep telefonlarına indirilen uygulamalara kadar gelişme gösteren fal insanın daima odak noktasında olmuştur. Doğadaki canlı cansız her varlığın kehanet aracı olarak kullanıldığı fal pratiğinin Türk kültüründe de oldukça eski bir tarihe sahip olduğu görülür. Yaratılış tarihinin 9. yüzyıl civarı olduğu tahmin edilen ve ilk fal kitabı unvanına sahip olan Irk Bitig adlı eser, Türklerin kullandığı fal pratiklerine dair bilgiler içerir. Eserde yer alan fallar geleceğe dair iyi ya da kötü haberler verir. Bu fallar ise üzerinde hayvan motifleri bulunan ve belli sayıda deliklerden oluşan aşık kemiğinin atılmasıyla ortaya çıkarılır. İnsana yarının kapısını aralayan bu haberlerde kehanet gücünün ve olumsuz durumları önceden sezebilme yeteneklerinin var olduğuna inanılan hayvanlar sıkça kullanıldığı görülür. Falların içerisine yerleştirilmiş çeşitli hayvan motiflerinin falın neticesini belirleyecek kadar önemli olduğu anlaşılır. Bu çalışmada, Irk Bitig’deki fallarda yer alan hayvanların çeşitleri, fallara ne şekilde yön verdiği ve kehanetlerin neticelerine bulunduğu katkılar üzerinde durulmuştur.</p> Berna Kolot Telif Hakkı (c) 2024 Berna Kolot https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/82 Mon, 30 Dec 2024 00:00:00 +0000 Nedim'in Şiirlerinde Hedonizm İzleri https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/83 <p>Hazcılık, kökeni antik Yunan’a dayanan bir felsefe olup, ruhsal hazlara yönelen epiküryen anlayış ve tensel hazlar düzlemindeki hedonist yaklaşımla irtibatlandırılmaktadır. Hazcılık felsefesi her daim edebiyatla yakın ilişkiler içinde olmuştur. Dünya edebiyatlarında olduğu gibi Türk edebiyatının çeşitli dönemlerinde bu felsefenin hem ruhsal hem de tensel boyutunun yansımaları gözlemlenmektedir. Klasik Türk şiirinin muhtevasını oluşturan ana tema aşktır. Klasik Türk şiirlerinde aşk teması ilk bakışta reel ölçütlerde kadın-erkek arasındaki yoğun duygu ortamının betimlenmesi zemininde ele alındığı izlenimi verirken şiirlerin derinliklerinde dini-tasavvufi birçok unsurun var olduğu görülmektedir. Çeşitli mazmunlarla şekillendirilen bu girift yapıdaki şiirler bünyesinde zahiri ve batini anlamlar barındırmaktadır. İlahi aşkın dünyevi aşkla harmanlanarak estetize edildiği klasik Türk şiir formunda, reel aşkın yakıcı tahribatı, ilahi aşka ulaşmada köprü işlevi görmektedir. Özünde epiküryen bir hazla uzun vadeli ve sürdürülebilir ruhsal huzurun izini süren klasik Türk şiirinin referansı Türk-İslam tasavvuf anlayışıdır. Klasik Türk şiirinde dünyevi aşkla ilahi aşkın ayırt edilemez muğlaklıkta yazıldığı şiirlerle de karşılaşmak mümkündür. Bu şiirlerde zaman zaman anlık ve geçici hazların varlığı hissedilse de tam anlamıyla bir hedonist tavırdan söz etmek iddialı olacaktır. Bununla beraber Klasik Türk şiirinde maddesel ve tensel hazzı temel alan hedonizm ekseninde şiir inşa eden şairler de bulunmaktadır. Bu şairler içinde gerek yaşadığı dönemin modu gerek dünyevi zevklere olan yönelimi ile Nedim özel bir konuma sahiptir. Lale Devri olarak zikredilen dönemin şairlerinden Nedim’in bazı şiirlerinde karşılaşılan hedonist tavır klasik Türk edebiyatı içinde yeni, özgün ve yönlendirici nitelikler taşımaktadır.</p> Murat Yılmaz Telif Hakkı (c) 2024 Murat Yılmaz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/83 Mon, 30 Dec 2024 00:00:00 +0000 Besteci ve Bağlama İcracılarının Yeni Eser Yaratım Sürecinde Karşılaştıkları Zorluklar https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/86 <p>Bağlama, Türk Halk Müziği’nin seslendirilmesinde en yaygın olarak kullanılan çalgılardan birisidir. Bu çalışmanın amacı, yeni bir eser üretim sürecinde bağlama icracıları ve bestecilerin arasında yaşanan zorlukların incelenmesi aracılığıyla bu konudaki problemleri öne çıkararak iki tarafın da birbirlerinin yaşadıkları süreci daha yakından görmelerini sağlamak ve sürece katkı sunacak öneriler sunmaktır. Bu bağlamda öncelikle Türk Halk Müziği (THM) arşivindeki notaların performansa uygunluğu, THM çalgıcılarının eğitim şekilleri, bağlama için yazılmış metotların çeşitliliği incelenmiştir. Bu çalışmanın yöntemi kişisel görüşme olarak belirlenmiştir. Çalışma, ana çalgısı bağlama olmayan besteciler ve icracılarla görüşmeler yapılarak gerçekleştirilmiştir. Çalgının kendisiyle ilgili birtakım hususlara değinilmiş, bu hususların eser yaratım sürecinde ne kadar etkili olduğundan bahsedilmiş, besteci ve çalgıcıların üretim ve performansları sırasında uyguladıkları çözüm pratikleri hakkında bilgiler verilmiştir. Çalışmanın sonucunda çalgıcıların ve bestecilerin bu süreçte kullanabilecekleri birtakım çözüm önerileri sunulmuştur.<span class="Apple-converted-space">&nbsp;</span></p> Başak Küreş Telif Hakkı (c) 2024 Başak Küreş https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://kundergisi.kapadokya.edu.tr/index.php/kundergisi/article/view/86 Mon, 30 Dec 2024 00:00:00 +0000